Btran kijelenthet, hogy nem lehet elg korn knyvet adni a gyermek
kezbe, hiszen az olvass irnti igny kialakulsa is kora gyermekkorban
alapozdik meg.
Nem lehet tl korn kezdeni
A knyvesboltok knlata szles s mr a kiscsecsem szmra is tallunk
egy-egy darabot, amin jl „elrgdhat” s amelynek oldaln nagyon egyszer
s egyrtelmen felismerhet kpek lthatak. Amikor a gyermek mr kezd
rdekldni a krnyezete irnt, knljuk fel neki egyszer, felfedezend
trgyknt – szj s tapints ltal - a kemny kartonbl, szivacsbl, fbl,
anyagbl kszlt knyvecskt.
A gyermek eleinte nem foglalkozik a kpekkel – azok sznes foltok a
szmra - „csak” mint trgy rdekli t a knyv, amit a kevsb finom
kzmozgsaival olykor-olykor mr lapozni is tud.
A knyv puszta nzegetse is rengeteg kpessgterlet fejldst mozdtja el.
Segt elmlyteni a valsan megtapasztalt ismereteket, hiszen az aprbb
rszletek megfigyelsre is md nylik a kpek tanulmnyozsakor (pl. a
gyerek ltja a szomszd kutyjt a kertben, ltja a ngy lbt, flt, farkt
stb., a kpek segtsgvel megerstst kap a ltottakra, s jobban el tud
mlylni a kutya sz mgtt rejl fogalmi tartalom is), s jabb ismeretek
begyjtsre is lehetsget ad a pluszban megjelentett informcik rvn (pl.
a kutya lban lakik s szereti a csontot).
|