A knyv egyik nagyon fontos rdeme az is, hogy felkelti a gyermekben a
vgyat azirnt, hogy kzlje lmnyeit - ezltal a beszdfejleszts egyik fontos
eszkze is -, hiszen a mindennapi tapasztalatainak a hatsra a „foltok” lassan
kezdenek ismerss vlni s a kpen brzoltakhoz hamarosan meghatrozott
hangokat tud hozzrendelni (pl. a kpen egy kutya lthat- „va” mondja r a
gyermek stb.).
A fentebb felsorolt tnyek egyrtelmen arra utalnak, hogy szlknt mindent
el kell kvetnnk azrt, hogy gyermeknk „rszokjon” az olvassra. Ennek a l
egjobb mdja, ha egytt nzegetjk gyermeknkkel a knyvet akkor, amikor
csak kedve van hozz.
Az egyttlt, az sszebjs, a kzs figyelem mind, mind boldogg teszi a
rsztvevket s az egyttolvass lmnye szerves rszv tud vlni a
szl-gyermek kztti harmonikus kapcsolatnak. Alapszably, hogy ne
erltessnk semmit, teremtsnk lehetsget - hagyjuk az olvasnivalt a gyermek
ltterben, elrhet helyen - s ragadjuk meg a gyermek kezdemnyezseit.
Sokszor az esti ritulk rszeknt tud termszetess vlni a gyermek szmra
a kzs olvass, de hasznos idtltst jelenthet utazs kzben, vagy olyan
szitucikban, ahol trelmesen kell vrni. Vannak gyermekek, akiktl – vagy
az letkoruk, vagy a figyelmi szintjk miatt – nem vrhat mg el, hogy az
ltalunk felolvasott szvegeknek rt s trelmes hallgati legyenek.
Ilyen esetekben a kpekrl val mesls, trsalgs a megolds. A
megvsrolhat gyermekknyveken (mese- s mondks knyvek) tl ajnlott
a csaldi fnykpalbumok, sznes katalgusok s a sajt lmnyfzetek (hzilag
ksztett, a gyermek s csaldja lett megjelent fzetecske) hasznlata is.
Olyan olvasnivalt vlasszunk, ami a gyermek letkornak, rdekldsnek
megfelel, s ami vrhatan beszdre (hangmegnyilvnulsokra) sztnzi majd
t.
|