A gyermek, ha mr elindult a beszdfejlds tjn, s van mr nhny hangsor,
sz, amit megfelelen hasznl a mindennapokban, akkor az t rdekl kpekre
is vrhatan hangokkal, szavakkal fog reaglni, ebben rejlik a kpek,
kptrtnetek beszdfejleszt ereje. Adott a meghitt egyttlt lgkre, adott
egy nagyon rdekes kp.
Mire ajnlott mg figyelni?
Fontos, hogy ebben a szituciban is legyen valdi kzs figyelem, hiszen
brmelyik fl elkalandozik, nem figyel a msik reakciira, akkor nem biztos,
hogy a gyermek rteni fogja azt, amit meslnk a szmra s fordtva. Fontos,
hogy a kprl trtn trsalgsnl is valsuljon meg valdi prbeszd s egyszer
a gyermek, egyszer a szl beszljen.
Ehhez nagyon fontos, hogy adjunk idt arra, hogy a gyermek rtelmezze a
kpen brzolt helyzeteket, vagy az ltalunk mondottakat s vrjuk a reakciit
(pl. ha rmutat a kp egy bizonyos elemre, akkor abban a pillanatban az kti le
a figyelmt, teht arra kell gyorsan reaglni, s arrl kell kezdemnyezni a
trsalgst).
A felntt beszdmintja pldaknt jelenik meg a gyermek eltt ebben az
esetben is, ezrt fontos, hogy rtheten, kellemes hangervel, normlis
beszdtempval, dallamosan beszljnk a gyermekhez. A mondatok
megfogalmazsakor figyelni kell arra, hogy azok a gyermek beszdszintjnek
(sztrnak, nyelvtani ismereteinek) megfelelek legyenek s ne csak fnevek
felsorolsbl lljanak a lersok, hanem bven alkalmazzunk mellkneveket,
igket is (pl. a kpen egy labda lthat, ami sztnsen azt hvja el az anybl,
hogy megnevezze magt a trgyat s azt mondja, hogy labda, pedig megannyi
lehetsge lehetne mg.
„H, de szp ez a pttys labda! Szll a labda rpp-rpp, szll rajta a
ptty-ptty.”)
A gyermek ltal megfogalmazott mondanivalt rtelmezzk, emeljk magasabb
szintre helyes s kibvtett minta adsval (pl. a gyermek gy szl: „Baba alud.”
a szl rtelmez s magasabb nyelvi pldt mutat: „Igen, a baba alszik. Elaludt
a kislny, lmos.”), gy mozdtva el beszdnek fejldst.
|