Finom provokcira is van mdunk azltal, hogy a kptrtnet jeleneteibl
mindig csak egyet mutatunk a gyermeknek, mi viszont lapozhatunk gy elre,
hogy a kvetkez kpet csak mi ltjuk. Nagy hkusz-pkusz kzepette
kacaghatunk, csodlkozhatunk, mrgeldhetnk a kvetkez esemnyen,
ezltal fokozva a gyermek kvncsisgt (pl. „Jaj, jaj. Szegny ficska.).
Ez a mozzanat lehetsget teremt ahhoz is, hogy gondolkodsra – ok-okozati
sszefggs felismerse, emlkezeti tr mozgstsa stb. - ksztessk
gyermeknket, azltal, hogy arra sztnzzk, tallja ki mi fog trtnni a
folytatsban. (Szerinted mi trtnik a kisfival?
Gyorsan fut, hiba mondja az anyukja, hogy llj meg fiam, llj meg, a fi fut.
Mi lesz vele?)
Amg kicsi a gyermek jellemzen brmely hozzszlst elfogadjuk, rtelmezzk
azt s magasabb szint pldt mutatunk neki. Ahogy a gyermek n, egyre
kevesebb tmogatsra szorul, egyre bonyolultabb kpeket adhatunk el, egyre
bonyolultabb mondatokat s egyre komolyabb tartalmakat vrhatunk tle. A
segtsgnket minden letkoron a gyermek kpessgeihez mrten tudjuk
adagolni.
Nzznk egy konkrt pldt kprl trtn trsalgsra.
A msfl v krli kisfi - Gbor- az desanyja lben l, kezkben az a kis
naplcska, amibe azok a fontos s rdekes tlt lmnyek kerlnek rgztsre
idrl- idre, amelyek a gyermekkel, vagy a csald tbbi tagjval trtntek
meg.
A mai mese trtnete az, hogy a gyermek elaludt a nappali kanapjn s a
csald cicja megnyalogatta az gyrl lelg kiskezt, amitl nagyon megijedt,
felriadt s utna sokat srt. A gyermek anyukja bntetsbl elzavarta a szoba
sarkba az llatot.
Az anya kinyitja a naplt s vr. Vrja, hogy a gyermek maga kezdemnyezze
a beszlgetst. Nhny pillanat mlva a ficska rmutat a cica nyelvre s azt
mondja:
„ Mia, cica.” s kinyjtja hozz a nyelvt.
Anya: „Igen, a cica megnyalta a kezedet.”
Gbor: „Ba. Hmm.” (srst utnozza)
Anya: „Igen. A baba sr. Megijedt. Nagyon megijedtl Gborkm?”
Gbor: „Igen”
Vrakozs utn az anya a sajt magt jell figurra irnytja a gyermek
tekintett.
Anya: „Sicc, cica! Irgum-burgum. Hagyd aludni a Gbort!” (mutatja
hozz a fenyeget ujjmozdulatot is.)
Gbor: „Sicc! Igu-bugu!” ( is fenyeget)
Gbor: „ Ba. Hmm.” (jra a sajt figurjra mutat)
Anya: „A baba sr, igen. Srsz, mert megijedtl a cictl. Gborkm,
ne srj, nincs semmi baj!”(simogatja kzben a gyermek fejt)
Gbor: ”Gbo. Ne sj!”
Ahogyan a gyermek figyelme, szkincse fejldik a kpekrl val beszlgetst
kiegsztheti az egyszer trtnetek elmeslse is- rvid szveg ismtld
kifejezsekkel, sok sznes s eszttikus kppel tlalva. Ahogy n a gyermek,
gy vltozik, fejldik a szkincse, beszdrtse, rtelme s ezltal a knyvek
tartalma s a szvegek bonyolultsga is vltozik, fejldik.
Tovbbra is fontos marad viszont a dallamos, ritmusos elads md,
hiszen a gyermeket a nyelv zeneisge ragadja meg mg mindig elssorban,
s annak hatsra figyel fel a szavak jelentsre is.
|