Btran vllalkozhatunk a „fejbl” trtn mesemondsra is, hiszen a kpek
segtsge nlkl a gyermeket „rknyszertjk” a kpzeletnek a hasznlatra is.
Amg nem elg gazdag a gyermeki szkincs a bonyolultabb trtnetek kpek s
magyarzat nlkli megrtshez, addig rdemes olyan jeleneteket elmeslni,
amelyekben a gyermek maga a fszerepl s a mindennapjainak a trtnseit
hallhatja s lheti t jra a kpzelete ltal is. Ez segti a sajt magrl val tuds
elmlytst s a jelen –mlt -jv id hrmassgnak a megrtst is (most
mesli anya, azt ami tegnap trtnt s azt ami holnap vr rm).
Sokan mondjk azt, hogy az olvass elsegti a fejldst s ezt az lltst csak
megersteni lehet. Az a gyermek aki mr kiskortl megtapasztalhatja azt a tnyt,
hogy az rott jelek informcit hordoznak, sokkal motivltabb lesz arra, hogy
sajt maga is megtanulja a betk tudomnyt s ltalban knnyebben is megy
a tanuls folyamata, hiszen mr rti, hogy a betkbl ll szavak jellnek valamit,
rtelmk van s az olvass rvn hozzfrhetv vlik a jelentsk.
A knyvek s az olvass megszerettetsben is nagy a szli felelssg.
Amennyiben a csald lettert sok-sok knyv gazdagtja, illetve a szlk
mindennapjainak is szerves rsze az olvass „gyakorlsa”, illetve sztnzik
gyermekket is a knyvek ltal knlt tudsanyag begyjtsre, gy j esllyel
indul a gyermek azon az ton, hogy rt olvas felntt vljon sajt maga is.
Megannyi ismeret, megannyi szpsg, megannyi rzelem s megannyi kpessg
fejldse- ez a knyv s a kptrtnetek titka s rtke.
|